Hoewel het bijzondere economische tijden zijn, zijn er nog steeds bedrijven die erg goed presteren. Een voorbeeld daarvan is Manutan International SA, een Europese topspeler op het gebied van kantoormeubilair en industriële uitrusting. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet en dat laat zich intussen ook financieel vertalen.
Manutan International SA is een in Frankrijk gevestigde onderneming die in 1966 werd opgericht. Het gaat om een postorderbedrijf dat is gespecialiseerd in kantooruitrusting. Overheden en bedrijven kunnen er onder andere terecht voor hun bureau, bureaustoelen, kantoorkasten en dergelijke meer. Daarnaast biedt het postorderbedrijf ook industriële uitrusting en industriële benodigdheden. Het is een Europese marktleider op het gebied van b2b-kantoorbenodigdheden. Het bedrijf biedt meer dan 200.000 producten die met veel zorg worden geselecteerd. Het beursgenoteerde Manutan International SA brengt elk jaar opnieuw maatschappelijk engagement ten tonele en ook in 2023 is dat niet anders.
Dat Manutan het al langer goed doet, heeft volgens het bedrijf te maken met de visie en strategie. Het combineert de kracht van een Europese distributeur met de kleinschaligheid en het maatwerk dat ook van een lokale onderneming kan worden verwacht. Dit wil zeggen dat alle producten met zorg worden geselecteerd en dat de teams persoonlijk advies geven bij de inkopen. Bestellen verloopt via een e-commercesite waarbij snelle offertes zijn gegarandeerd en waarbij bestellingen live op te volgen zijn.
Snelle levertijden zijn eveneens een garantie, te danken aan de geavanceerde logistieke centra met een opslagcapaciteit van 240.000 m². Deze leverancier van producten voor magazijnen, werkplaatsen en kantoren heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op digitalisering. De verschillende vestigingen zijn stap voor stap aangesloten op hetzelfde platform. Ook is er een groeiende focus op big data en de voorspellende kracht hiervan. Dat maakt accuraat voorraadbeheer mogelijk, zonder aan de klantgerichte benadering te raken.
De Manutan Group heeft altijd al de ambitie gehad om te ondernemen in een betere wereld en om te presteren in een circulaire economie. Het nieuwe jaar werd bijvoorbeeld aangegrepen om te doneren aan drie goede doelen: Earthwatch, UNICEF en Care. Verder heeft Manutan de duidelijke ambitie uitgesproken om nog meer te focussen op duurzame producten, iets wat ook vandaag al een belangrijk onderdeel vormt van het assortiment. Het mvo-beleid van Manutan is gebaseerd op drie pijlers: uitgroeien tot een verantwoordelijk bedrijf, de invloed gebruiken voor een betere planeet en goed zijn voor mens en gemeenschap. Ook als werkgever wil de onderneming uitgroeien tot een voorbeeld. Niet voor niets mag Manutan het GPTW-label (Great Place to Work®) dragen, het belangrijkste werkgeverslabel op internationaal niveau.
Dit alles laat zich vertalen in uitstekende cijfers die beleggers plezieren. Dat blijkt ook uit de cijfers voor het volledige jaar dat eindigde op 30 september 2022. Voor het gehele jaar werd een omzet van 906,46 miljoen euro gerapporteerd. Dat is een flinke stijging ten opzichte van een jaar voordien, toen het nog ging om 819,87 miljoen euro. Het nettoresultaat is eveneens gestegen van 42,22 miljoen euro naar 50,76 miljoen euro. Hetzelfde geldt voor de gewone winst per aandeel uit voortgezette activiteiten, dat van 5,56 euro naar 6,68 euro klom. Deze en andere cijfers zitten al jaren in een stijgende lijn.