Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions, Unit4
Bryce Wolf |
Bij zakelijke dienstverleners draait het steeds vaker om fusies en overnames. Dit is een belangrijk onderdeel van hun groeistrategie en een juiste combinatie van mensen, processen en technologie is doorslaggevend voor het succes. Van deze drie wordt technologie nog te vaak vergeten bij het fuseren van bedrijven, waardoor het integratieproces en de operationele efficiëntie gevaar lopen.
Onderzoek van PitchBook laat een sterke groei van overnames bij zakelijke dienstverleners in de afgelopen tien jaar zien. Zelfs gedurende de coronapandemie waren er wereldwijd 3.499 professionele fusies en overnames met een gemiddelde waarde van meer dan 28 miljoen dollar. In 2021 steeg het aantal naar 5.075, met een gemiddelde waarde van 45 miljoen dollar.
Hoewel in het verleden fusies en overnames misschien als hebzuchtig werden gezien, is het inmiddels een gerespecteerd specialisme geworden met bewezen best practices. Overnames anno 2023 zorgen voor groei en mogelijkheden om aangrenzende markten te betreden. Daarnaast laten ze ook een verlangen naar digitalisering en verbeterde ESG-waarden zien. Het aantal overnames blijft gestaag toenemen door de opkomst van private-equitybelangen, gunstige marktomstandigheden, de aantrekkingskracht van belastingvoordelen voor O&O en een onstuimige arbeidsmarkt.
Maar hoe gaat dit in de praktijk? Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar dit is misgegaan. Om de fusie te laten slagen moet er een goede balans zijn tussen mens, proces en technologie:
Bij sommige fusies ligt de cultuur op één lijn en staan de neuzen vanaf het begin dezelfde kant op. Maar als de culturen niet overeenkomen, kan dat serieuze gevolgen hebben: er is personeelsverloop, er gaat tijd verloren en de bedrijfswaarde keldert. Bedrijven die de handen ineenslaan, moeten dus op een methodische manier te werk gaan om de culturen te combineren. Zij moeten effectief communiceren, passende vergoedingen aanbieden en duidelijk zijn over de integratiestrategie.
Tijdens een fusie lijkt het voor de hand te liggen om de twee HR-afdelingen te laten samenwerken om bedrijfsprocessen opnieuw vorm te geven, maar in werkelijkheid gebeurt dat nooit. Vaak neemt de overnemende partij de uiteindelijke beslissing en verandert het overgenomen bedrijf in feite in een miniversie van het grotere bedrijf. En dat levert problemen op.
Een goede aanpak is om de huidige en toekomstige stand van zaken te onderzoeken en een analyse van het verschil te maken. Het aanbrengen van een scrum-aanpak om belangrijke inzichten te verkrijgen is ook nuttig. Begin simpelweg met je belangrijkste processen en werk er dan stapsgewijs doorheen, en wees bereid om ook zaken op te offeren.
Bij de zakelijke dienstverlening is technologie meer dan alleen infrastructuur. Het kan helpen om processen efficiënter te maken en zelfs een eenvoudige ERP-functie, zoals een slimme invoermodule voor roosters, kan werknemers net wat beter laten werken. Technologie is geen wondermiddel bij fusies en overnames, maar het kan helpen om culturele problemen aan te pakken door samenwerkingsprocessen te vereenvoudigen en procesverandering af te dwingen.
IT-beslissingen kunnen dan ook doorslaggevend zijn bij het slagen van fusies, vooral als de beslissing over bedrijfsapplicaties goed uitpakt. Het kan verleidelijk zijn om een nieuwe tool te gebruiken, maar organisaties moeten niet te snel oordelen over iets wat ze misschien als een verouderde ERP zien. Kijk goed naar wat er in de nieuwe situatie nodig is om werknemers zoveel mogelijk te ontzorgen. Integraties en uitbreidingen kunnen zeker helpen om gaten te dichten, maar soms is het nodig om een nieuw, verenigd platform te introduceren in de nieuwe onderneming.
Cloud-ERP-systemen kunnen een geweldige gebruikerservaring, snelle implementatie en, in sommige gevallen, eenvoudigere integratie bieden. Meestal hebben bedrijven een leidende ERP en dat biedt voordelen met eenvoudigere SLA's, beveiliging en minder integratieproblemen. Maar 'best of breed' onderdelen kunnen ook waarde toevoegen, dus het is raadzaam dat organisaties zoeken naar sterke allesomvattende suites die uit te breiden en aan te passen zijn.
Het lijkt er niet op dat de fusies en overnames van zakelijke dienstverleners afnemen. Voor hen is het dus vooral belangrijk dat zij een betrouwbare formule hebben van mensen, processen en, jazeker, technologie. Zo hebben ze de beste kans om van hun volgende overname een succes te maken.
-------------------
De ultramoderne oplossingen voor de Enterprise Resource Planning (ERP) van Unit4 zijn essentieel voor veel organisaties in het middensegment wereldwijd, en brengen de mogelijkheden van Financials, Procurement, Project Management, HR, en FP&A samen om real-time informatie te delen, en grotere inzichten te leveren om organisaties te helpen doeltreffender te opereren. Door onze deskundigheid in het middensegment te combineren met een constante focus op mensen, hebben we flexibele oplossingen ontwikkeld om tegemoet te komen aan de unieke en veranderende behoeften van klanten. Unit4 bedient wereldwijd meer dan 5.100 klanten in een aantal sectoren, waaronder professionele dienstverlening, de non-profit en publieke sector, met klanten als Southampton City Council, Metro Vancouver, Buro Happold, Devoteam, Save the Children International, Global Green Growth Institute en Oxfam Amerika. Ga voor meer informatie naar www.unit4.com.